Kaupankäynnin kanavat

 

Kun tiedetään mitä tekijöitä alalle kuuluu, täytyy ottaa katsaus myös kaupankäynnin kanaviin, eli niihin tapoihin millä tuote kulkee tuottajalta käyttäjälle. Tuottaja joka käyttää välikättä myydäkseen tuotetta kuluttajalle, käyttää kolmi kanavaista jakelua. Välikäsi voi olla kauppias joka ostaa tuotteet ja jälleenmyy ne, tai tämä voi olla agentti, joka toimii tuotteen myyjänä, mutta ei omista tuotetta. Se millainen järjestely otetaan käyttöön riippuu siitä, minkälainen kaupankäynnin kanava valitaan ja tämä voi olla mikä tahansa seuraavista:

  • Tuottajan edustaja

Tämä myyntihenkilö erikoistuu tiettyyn tuotteeseen tai tiettyihin tuotteisiin, esimerkiksi kodin elektroniikkaan kuten, televisioihin, radioihin, mp3 soittimiin ja äänentoistojärjestelmiin. Lisäksi tehtävään kuuluu antaa lisätukea, esimerkiksi teknisiin tarkaisuihin ja säilytysratkaisuihin.

  • Jakelija tai uudelleen Myyjä

Yritys joka ostaa tuotteen joka on maahantuontu ja myy sen jälleenmyyjälle tai muulle taholle seuraavaa jakelua varten, kunnes se päätyy käyttäjälle.

  • Edustaja

Usein hyvin taidokas myyntihenkilö joka esittelee tuotetta jälleenmyyntiin tai tukkuihin ja siirtää onnistuneet myynnit yrittäjälle. Tämä eroaa tuottajan edustajasta siinä, ettei henkilö ole välttämättä erikoistunut tiettyyn tuotteeseen tai tuoteryhmään.

  • Jälleenmyyjä

Kanavan loppupäässä, jossa tuote pääsee kuluttajan käsiin asti, tai mihin tahansa loppupäämäärään, mihin sen kuuluu päästä.